april 20, 2024

Totaallogistiek

De nieuwe technologie die op de logistiek wordt toegepast, bepaalt de toekomst van het vervoer en de handelsbetrekkingen. Vergeet niet dat de ontwikkeling van de sector de laatste jaren zeer snel en gigantisch is geweest, wat mogelijkheden heeft geschapen die wij ons lang geleden niet hadden kunnen voorstellen.

Geconfronteerd met dit nieuwe scenario beschikt u over instrumenten en apparatuur die de sector transport & logistiek kunnen vergemakkelijken en de verhouding tussen kosten en baten voor de bedrijven kunnen optimaliseren, waardoor de klanttevredenheid toeneemt.

Evenzo is het van belang te benadrukken dat bedrijven personeel nodig hebben met specifieke vaardigheden die hen in staat stellen beslissingen te nemen in de wereld van de logistiek.

Uitdagingen en kansen die de technologie in de logistieke sector biedt

Digitalisering in de transport & logistiek sector is een uitdaging geworden. De snelle evolutie van nieuwe technologieën genereert nieuwe ecosystemen die een nieuwe transformatie ondergaan om ze veel concurrerender te maken.

De maatschappij heeft haar manier van omgaan met en interactie met de omgeving veranderd, hetgeen zowel mensen als verschillende organisaties beïnvloedt.

De gebruiker past zich aan de digitale cultuur aan en verwacht met zijn omgeving te kunnen interageren via nieuwe instrumenten die hem onmiddellijkheid bieden. In die zin kan worden gezegd dat de persoon voor kan lopen op de organisatie bij het gebruik van nieuwe technologieën.

Daarom moeten bedrijven zich zorgen maken over hun concurrentiepositie op de markt als zij hun productiviteit willen verhogen.

Huidige stand van zaken in de sector transport & logistiek

Digitale transformatie is een actie die nieuwe zakelijke kansen mogelijk maakt.

Logistieke operatoren zijn veel flexibeler en sneller geworden, in overeenstemming met de meeste innoverende oplossingen die aan de huidige vraag beantwoorden. Enkele van de aspecten die in aanmerking zijn genomen zijn de volgende:

  • Snellere levertijden;
  • Langere diensturen;
  • Kwaliteit bezorgservice;
  • Volg de orderstatus in real time;
  • Personalisering van de dienst;
  • Gestroomlijnd retourproces.

De digitale transformatie in logistieke dienstverlenende bedrijven wordt vooral op ICT-gebied doorgevoerd. Vermeldenswaard zijn de integratie van de computer met de logistieke operator, een grotere efficiëntie bij het orderverzamelen en, ten slotte, de omgekeerde logistiek, die het mogelijk maakt retourzendingen om te zetten in opportuniteiten.

Technologie en digitalisering zijn elementen die B2B- en B2C-modellen integreren. Op die manier is de waardeketen vergroot door de mogelijkheden die informatiesystemen hebben geboden in termen van snelheid, alsmede de berekening ervan in het proces.