disavow

Wanneer disavowen nodig is bij linkbuilding

Een uitgebreide linkbuildingstrategie zorgt er zoals bekend voor dat er een heleboel links vanuit andere pagina’s naar jouw website verwijzen. Vaak gaat dit goed, maar zaak is wel hier scherp het overzicht in te houden. Als je namelijk niet goed (meer) op de hoogte bent vanuit welke pagina’s naar jou wordt gelinkt, dan kun je met een beetje pech in de problemen komen. Het kan immers zo zijn dat er slechts backlinks tussen zitten. Bij te veel slechte backlinks kan Google je een straf (penalty) geven. Je website kan daardoor zelfs uit de zoekresultatenlijsten verdwijnen. Disavow (distantieer) je je echter van deze slechte backlinks, dan kun je deze penalty weer opheffen. Wat dus in ieder geval van belang is, is dat je weer hoe je slechte backlinks kunt herkennen. Als je hiertoe in staat bent voorkom je al een hoop problemen

disavow

Wat zijn slechte backlinks?

Een groot deel van deze slechte backlinks is afkomstig uit teksten van een slechte kwaliteit. Dit kan weer verschillende dingen inhouden. Een tekst kan bijvoorbeeld op zichzelf totaal irrelevant zijn of volkomen inhoudsloos zijn geschreven. Soms komen backlinks ook van websites die totaal niets te maken hebben met de core business van jouw bedrijf. Dit zijn manieren om Google te misleiden en links naar jouw site te genereren. Google is steeds beter in staat dit soort slechte backlinks te herkennen. Mede daarom geldt: zorg ervoor dat jouw bedrijf niet bekend komt te staan als dat bedrijf met die vele slechte backlinks. Houd dit nauwgezet in de gaten!

disavow