december 14, 2024
Belastingadvies Groningen

De voordelen van augmented reality in Retail

Je hebt vast wel gehoord van de term augmented reality. Het is een begrip dat niet meer weg te denken is in de huidige wereld en wordt al gebruikt voor talloze toepassingen. Het is simpelweg het toevoegen van een virtuele schil aan een product waardoor je allerlei varianten van het product kunt tonen in 3D. In de Retail zijn de kansen gigantisch. Van productontwikkeling tot training en marketing en sales. In dit artikel laten we je zien wat AR voor jou als bedrijf kan doen met betrekking tot de klantbeleving en het stimuleren van de verkopen. Zie het als een enorme kans om op een andere manier te connecten met je prospects en klanten en ze te helpen om te kiezen voor wat jij hen te bieden hebt.

Totaal andere online klantbeleving

Met augmented reality creëer je een totaal andere klantbeleving dan klanten tot nu van je gewend zijn. Je kunt al je producten in alle varianten en met alle details bij je klant levensecht op een scherm brengen. Of het nu gaat om serviesgoed in verschillende kleuren of de droomauto van je klant. Door toevoeging van een digitale schil kan je klant met een paar klikken precies zien wat hij/zij zoekt. 

Verbetering real life klantbeleving met augmented reality

Ook in real life til je met augmented reality de klantervaring naar een veel hoger level. Heb je normaal gesproken in je showroom een aantal modellen staan die je aan klanten kunt laten zien? Met AR kun je nu alle modellen en al hun varianten in 3D laten zien. Dat maakt ook de beleving in de showroom van een totaal andere orde. Neem je klant mee in jouw wereld en laat zien wat er mogelijk is. Er is altijd wel een model dat de droom is van jouw klant en dat model kun jij hem/haar op elk moment laten zien.

Altijd de juiste prijs en informatie

Bijkomend voordeel van augmented reality is dat je meteen alle benodigde informatie kunt toevoegen aan alle modellen en varianten. Is een klant op zoek naar een specifieke tafel met houten blad en metalen onderstel? Met een klik laat je het model zien en toon je de juiste prijs met alle specificaties van het juiste model. Dat hoef je niet meer uit te rekenen of op te zoeken. Met AR is dat allemaal al voor je geregeld. Het enige wat jij hoeft te doen is de informatie up to date houden. Je hebt zelfs inzage in de voorraden als je dat wilt.

Betere reviews en minder retouren met augmented reality

Als je augmented reality  gaat toepassen binnen jouw organisatie zul je zien dat je verkopen gaan stijgen en het aantal klachten en retouren gaat dalen. Tel zelf maar uit wat dat betekent voor je organisatie. Doordat je klanten beter weten wat ze kopen worden er minder producten retour gestuurd. Daarnaast breng je nog beter de wensen van de klant in kaart en vinden ze precies wat ze zoeken bij jouw bedrijf.